Українська література(10 клас)

 

10 к л а с Українська література

(рівень стандарту)

(70 год, 2 год на тиждень)

Календарно-тематичне планування для 10-го класу складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Українська  література:  10–11 класи. – Рівень стандарту / Мовчан Р. В., Молочко  С. Р., Дроздовський Д. І., Коваленко Л. Т., Фасоля А. М., Цимбалюк В. І. (Наказ МОН України № 1407 від 23. 10. 2017 р.).

 

Обов’язкова кількість видів контролю

 

 

І семестр

ІІ семестр

Контрольні роботи у формі:

3

3

· контрольного класного твору;

· інших завдань (тестів, відповідей на

1

2

1

2

запитання тощо)

 

 

Уроки мовленнєвого розвитку

2 (у+п)

2 (у+п)

Уроки позакласного читання

1

1

Уроки літератури рідного краю

1

1

Уроки виразного читання

1

1

Перевірка зошитів

4

5

І  с е м е с т р

 

Пор.

Дата

Зміст програмового матеріалу

Примітки

 

 

 

1

 

Вступ. Реалістична українська проза. Українська література другої половини ХІХ ст. у контексті розвитку тодішнього суспільства, культури, мистецтва. Новий етап національно-визвольного руху, культурно-просвітницька діяльність «громад». Періодичні видання. Розвиток реалізму, натуралізму, пізній романтизм. Тодішні поезія, драматургія. Особливості реалістичної прози.

 

 

2

 

Іван Нечуй-Левицький. Життя і творчість письменника як

новий      імпульс       української        літератури       («Колосальне всеобіймаюче око України» (І. Франко)).

 

 

3

 

«Кайдашева сім’я» – соціально-побутова повість-хроніка. Реалізм твору, актуальність проблеми батьків і дітей.

ТЛ: соціально-побутова повість, реалізм (поглиблено).

 

4

 

Колоритні       людські      характери     в    повісті.       Порівняльна характеристика образів твору.

 


 

5

 

Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі. Ствердження цінностей національної етики засобами комічного.

ТЛ: засоби змалювання комічного (поглиблено).

 

6

 

Урок      мовленнєвого

«Кайдашевої сім’ї».

розвитку.

Інсценізація

уривків

з

 

7

 

Панас Мирний (П. Рудченко). Основне про життєвий і

творчий шлях. Загальна характеристика творчості.

 

 

 

8

 

«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» – перший соціально- психологічний роман в українській літературі, свідчення його можливостей у художньому дослідженні дійсності. Співавторство з І. Біликом. Історія написання твору.

ТЛ: соціально-психологічний роман.

 

9

 

Широта представлення народного життя. Робота з текстом

1, 4 частин роману.

 

10

 

Шлях      Ничипора      Варениченка:     від    правдошукацтва               до розбійництва.

 

11

 

Жіночі образи, ствердження народних поглядів на духовне здоровʼя людини.

 

 

12

 

Урок мовленнєвого розвитку. Творче дослідження: спільне і відмінне у художній манері І. Нечуя-Левицького й Панаса

Мирного.

 

13

 

Контрольна     робота.    Творчість      І.     Нечуя-Левицького        і Панаса Мирного (розгорнуті відповіді на запитання).

 

 

 

 

14

 

«Театр корифеїв». Розвиток драматургії: соціально- побутові та історичні драми й  комедії  М. Старицького,  М. Кропивницького, Панаса Мирного та ін.

Від аматорських гуртків до професійного «театру корифеїв», що став «школою життя» (І. Франко). Перші театральні трупи М. Кропивницького та М. Старицького. Родина Тобілевичів та український театр.

Популярність «театру корифеїв» в Україні та за її межами. Перша народна артистка України Марія Заньковецька.

 

 

 

15

 

Іван Карпенко-Карий (І. Тобілевич). Основне про життєвий і творчий шлях митця, світогляд, багатогранність діяльності. Жанрова різноманітність творів. І. Карпенко- Карий і «театр корифеїв». Драматургічне новаторство

письменника.

 

 

16

 

Комедія «Мартин Боруля», її сценічна історія. Дворянство як міф про краще життя. Підміна особистісних етичних цінностей (чесності, порядності, працелюбства) становою належністю.

 

17

 

Психологічна переконливість образу Мартина Борулі. Інші

персонажі твору. Значення творчості І. Карпенка-Карого.

 


 

18

 

Контрольна робота. Письмовий твір на тему «Ідейно- тематичний зміст комедії І. Карпенка-Карого “Мартин Боруля”».

 

19

 

Урок     позакласного    читання.     Поетичні      твори     Михайла

Старицького.

 

 

 

20

 

Титан духу і думки. Іван Франко – письменник, учений, громадський діяч. Багатогранність діяльності, її вплив на культурний і політичний розвиток України. Франко- перекладач, публіцист. Значення творчості для розвитку української літератури, у пробудженні національної свідомості. Творчість І. Франка в музиці.

 

 

 

21

 

Лірика збірки «З вершин і низин». Загальне уявлення про композицію збірки. Творчість великих майстрів Відродження; символ вічної жіночності, материнства, краси; суперечки про роль краси і користі («Сікстинська мадонна»).

ТЛ: сонет.

 

 

 

 

 

 

 

 

Вивчити напам’ять

1 поезію (на вибір).

 

22

 

Франкова        концепція        поступу         людства,       вираження незламного оптимізму («Гімн» («Замість пролога»)).

ТЛ: гімн.

 

 

 

23

 

Поетична збірка «Зів’яле листя», загальне уявлення про її композицію. «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся  мені...»  Місце   любовної   теми   у   творчості   І. Франка. Життєві імпульси появи творів (автобіографічність). Широка емоційна гама почуттів

ліричного героя, ствердження невмирущості почуттів, ідеалу кохання.

24

 

Урок      виразного     читання.     Літературна       композиція       за

інтимною лірикою І. Франка.

 

 

25

 

Змістовий зв’язок «Легенди про вічне життя» з поезією збірки «Зів’яле листя». Драматизм людських стосунків, роздуми про взаємність кохання.

ТЛ: філософська поезія.

 

 

 

26

 

Поема «Мойсей» – один із вершинних творів І. Франка. Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті. Пролог до поеми – заповіт українському народові.

ТЛ: терцини.

 

27

 

Алегоричність         образу       Мойсея.       Засоби      художнього увиразнення в тексті.

 


 

 

28

 

Проза І. Франка (ідеї, проблеми). Художні шукання прозаїка. Франко й український модернізм.

Новела «Сойчине крило» – жіноча доля в новітній інтерпретації. Образ героя-адресата – уособлення боротьби між «естетикою» і «живим чоловіком». Гуманізм новели.

ТЛ: поняття про модернізм.

 

29

 

Роль І. Франка у розвитку драматургії й театру («Украдене

щастя»). Значення творчості І. Франка, її актуальність.

 

30

 

Контрольна робота. Творчість І. Франка (тестування).

 

31

 

Урок літератури рідного краю. Літературні персоналії

територіальної громади (проза).

 

32

 

Повторення та узагальнення вивченого.

 

 

ІІ  с е м е с т р

Пор.

Дата

Зміст програмового матеріалу

Примітки

 

 

33

 

Модерна українська проза. Особистісні чинники у світогляді людини на рубежі віків. Посилення зв’язку з культурою Європи, активні націєтворчі процеси. Основні риси українського прозового модернізму (О. Кобилянська, М. Коцюбинський, В. Стефаник, В. Винниченко). «Нова школа» у прозі.

 

 

 

34

 

Михайло Коцюбинський. Життя і творчість, гуманізм світогляду. Жанр новели у творчості М. Коцюбинського. Еволюція художньої свідомості: від просвітницьких орієнтацій і реалізму до модернізму. Значення стильового новаторства М. Коцюбинського для української

літератури.

 

 

 

 

35

 

Психологічна новела «Intermezzo» з жанровими ознаками

«поезії у прозі». Автобіографічна основа. Проблеми душевної рівноваги, повноцінного життя, специфіки творчого процесу. Психологічно переконливе розкриття внутрішнього стану людини. Символічні образи, ускладнена метафора. Поетика імпресіонізму.

ТЛ: психологічна новела, «поезія у прозі», імпресіонізм.

 

36

 

Повість «Тіні забутих предків». Трагічна доля Івана й Марічки як наслідок суперечності між мрією і дійсністю.

 

 

37

 

Світ людини у зв’язку зі світом природи. Фольклорне тло твору. Образи й символи в ньому. Образи Івана та Марічки як утілення романтичної ідеї незнищенності кохання.

 

 

38

 

Урок       мовленнєвого      розвитку.       Усне       переказування найбільш разючих епізодів із повісті з аргументацією свого

вибору.

 


 

 

39

 

Ольга Кобилянська. Життя і творчість. Формування світогляду письменниці (вплив європейської культури, українського феміністичного руху). Її проза – зразок раннього українського модернізму. Жанрові особливості, провідні теми та ідеї.

 

 

40

 

Автобіографізм новели «Іmpromtu phantasie» («Фантазія-

експромт»). Становлення особистості, цілеспрямованої й цілісної натури. Образ ліричної героїні новели-роздуму.

 

 

 

41

 

Новела «Valse mélancolique» («Меланхолійний вальс»). Образи нових жінок-інтелектуалок: талановитої піаністки Софії, аристократичної Марти, пристрасної і вольової художниці Ганнусі.

Вивчити напамʼять уривок з новели (на вибір учителя).

 

42

 

Роль образу мелодії вальсу у відтворенні внутрішнього світу героїнь. Глибокий психологізм твору як новаторство

О. Кобилянської.

 

43

 

Урок виразного читання. Виразне читання уривка з новели

«Valse mélancolique».

 

44

 

Контрольна робота. Творчість М. Коцюбинського, О. Кобилянської (розгорнуті відповіді на запитання).

 

45

 

Василь      Стефаник.

письменника.

Життя

і

творчість.

Новаторство

 

 

 

46

 

«Камінний хрест» – психологічне розкриття теми еміграції. Історична основа твору. Сюжетно-композиційні особливості. Трагічна подія – композиційний центр новел Стефаника. Драматизм конфлікту, емоційна загостреність зображуваного.

ТЛ: експресіонізм.

 

 

 

47

 

Багатозначність символічних образів. Камінний хрест – уособлення долі людини. Ідея нерозривної єдності Івана Дідуха з рідною землею. Останній танець Івана Дідуха перед від’їздом із села як символ трагізму прощання з рідним краєм.

 

48

 

Урок      позакласного      читання.      С.     Процюк.       «Троянда

ритуального болю. Роман про Василя Стефаника».

 

 

 

49

 

Володимир Винниченко. Життя і творчість, громадська і політична діяльність. Винниченко-художник.

Прозові й драматичні твори. Перший український науково- фантастичний роман «Сонячна машина», його популярність у 1920-ті роки. Успіх п’єс В. Винниченка на світовій сцені.

 

 

50

 

Поєднання в новелі «Момент» реалістичного змалювання дійсності та філософського підтексту (плинність життя,

щастя людини, мить – частинка вічності тощо).

 


 

51

 

Образ панни (Мусі) – утілення ідеї вічної жіночності, краси. Імпресіонізм новели.

Значення літературно-художньої спадщини В. Винниченка.

 

 

52

 

Контрольна     робота.    Письмовий     твір     на    одну     з    тем:

«Проблема еміграції в новелі В. Стефаника “Камінний хрестˮ»,   «Роздуми   про   миттєве    і    вічне    в    новелі В. Винниченка “Моментˮ».

 

 

53

 

Образне слово поетичного модернізму. Альманах «З-над хмар і з долин», угруповання «Молода муза» – зв’язок із зарубіжною літературою, «нова» драма на межі століть.

 

 

 

54

 

Леся Українка (Лариса Косач). Життєвий і творчий шлях. Драматична спадщина. Роль родини, культурного оточення й самоосвіти у формуванні світобачення письменниці. Збірка  поезій  «На   крилах   пісень»,   її   висока   оцінка   І. Франком. Основні цикли поезій. Неоромантизм як основа естетичної позиції Лесі Українки.

ТЛ: неоромантизм.

 

 

 

55

 

«Contra spem spero!» як світоглядна декларація сильної, вольової особистості. Символічність, романтичні образи, образотворчий прийом контрасту. Призначення поета й поезії, мужність ліричної героїні, автобіографічні мотиви

(«Слово, чому ти не твердая криця…»).

Вивчити напам’ять поезію

«Contra spem

spero!».

 

56

 

Відданість своїм мріям, наполегливе прагнення до мети («Мріє, не зрадь»). Зображення повені людських почуттів у вірші «Стояла я і слухала весну…»

 

57

 

Урок мовленнєвого розвитку. Написання асоціативного

етюду, викликаного певним художнім образом.

 

 

58

 

Драма-феєрія «Лісова пісня». Фольклорно-міфологічна основа сюжету.

ТЛ: драма-феєрія.

 

 

59

 

Символічність образів Мавки і дядька Лева уособлення духовності і краси. Мати Лукаша й Килина антиподи

головної героїні Мавки. Симбіоз високої духовності й буденного прагматизму в образі Лукаша.

 

 

 

60

 

Природа і людина у творі. Неоромантичне ствердження духовної сутності людини, її творчих можливостей. Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями душі особистості, дійсністю і мрією. Почуття кохання Мавки й Лукаша як розквіт творчих сил людини. Художні

особливості драми-феєрії.

 


 

 

 

61

 

Микола Вороний. Коротко про життя і творчість, багатогранну діяльність митця.

М. Вороний – ідеолог модернізації української літератури. Естетична програма митця, націленість на модерністські течії в новій літературі. Його творчість – перша декларація ідей і форм символізму.

ТЛ: символізм.

 

 

62

 

Єдність краси природи і мистецтва, образотворчі засоби в поезії («Блакитна Панна»).

Вивчити

поезію напам’ять.

 

63

 

Узагальнено-ідеалізований жіночий образ як сюжетний центр символістського твору. Мотив самотності людини. Згадка про революцію як данина естетиці доби соціальних

перетворень («Інфанта»).

 

 

64

 

Олександр Олесь (О. Кандиба). Коротко про життя і творчість, світоглядні переконання митця.

Неоромантичні,        символістські        тенденції       у      творчості

(«З журбою радість обнялась...»).

 

 

 

65

 

«Чари ночі» – перлина інтимної лірики української поезії. Мотив краси кохання й молодості, філософські роздуми про гармонію людини і природи. Музичність, звукова виразність поезій. Майстерність у відтворенні настрою, емоцій. Експресивне висловлювання патріотичних почуттів («О слово рідне! Орле скутий!..»).

Вивчити напам’ять поезію «Чари ночі».

 

 

66

 

Драматичний етюд «По дорозі в казку». Дорога в казку – символ духовних поривань до кращого життя. Маса, гурт людей і їхній провідник. Лідер – сильна особистість. Трагічна суперечність між мрією, духовністю й жорстокістю.

ТЛ: драматичний етюд.

 

67

 

Контрольна         робота.         Творчість          Лесі         Українки, М. Вороного, О. Олеся (тестування).

 

68

 

Урок літератури рідного краю. Літературні персоналії

територіальної громади (поезія).

 

69

 

Бесіда про вивчені твори української літератури. Обмін думками про знакові для свого часу твори, актуальні нині.

 

70

 

Підсумковий урок.

 


 

                               10 к л а с

  Українська література

(профільний рівень)

           (140 год, 4 год на тиждень)

 

Календарно-тематичне планування для 10-го класу складено відповідно до Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Українська література: 10–11 класи. – Профільний рівень   /   Усатенко   Г. О.,    Фасоля    А. М.    (Наказ    МОН    України    № 1407    від 23. 10. 2017 р.).

 

Обов’язкова кількість видів контролю

 

 

І семестр

ІІ семестр

Контрольні роботи у формі:

4

4

· контрольного класного твору;

· виконання інших завдань (тестів,

1

3

1

3

відповідей на запитання тощо)

 

 

Уроки мовленнєвого розвитку

2 (у+п)

2 (у+п)

Уроки позакласного читання

2

2

Уроки літератури рідного краю

2

2

Уроки виразного читання

1

1

Перевірка зошитів

4

5

 

І  с е м е с т р

 

Пор.

Дата

Зміст програмового матеріалу

Примітки

Вступ

1

 

Читацький практикум. Література як одна з форм естетичного освоєння дійсності. Взаємодія літератури та інших видів мистецтва. Діалогічні взаємини автора і читача.

 

2

 

Читання та його види. Особливості читання в добу цифрових технологій. Діалогічне прочитання художнього твору.

 

 

 

3

 

Повторення вивченого. Чинники зміни культурно- історичних епох і літературних напрямів. Питання періодизації літератури. Особливості періодизації української літератури (основні риси). Стильові особливості літературних періодів.

 

 

4

 

Літературні напрями і стилі давньої і нової української літератури XI – першої половини XIX ст.: світоглядні й естетичні засади, провідні жанри.

 


 

 

5

 

Реалізм як літературно-мистецький напрям у європейській та українській літературі. Етапи становлення.

Реалізм як художній метод відтворення дійсності. Головні риси реалізму як методу. Суспільно-історичний контекст становлення й розвитку реалізму другої пол. ХІХ ст.

ТЛ: реалізм як напрям і метод (поглиблено).

 

Українська література ІІ пол. ХІХ ст.

 

 

6

 

Переважання епічних прозових жанрів; соціальна проблематика; актуалізація різностанових проблем; конфлікт людини і середовища тощо.

Погляди на літературу як важливий чинник у формуванні національної самосвідомості, боротьбі за соціальні зміни.

 

 

 

7

 

Реалізм в українській літературі 70–90-х років ХІХ ст. (І. Нечуй-Левицький, Панас Мирний, Б. Грінченко,

І. Франко): відображення життя у формах самого життя. Ідейні й моральні пошуки особистості, спроби розв’язати суперечність між ідеалом та соціальною дійсністю.

 

 

 

8

 

Жанрова і тематична різноманітність. Оновлення художніх засобів. Поняття про художній тип.

Українська література 70–90-х років ХІХ ст. в загальноєвропейському та світовому контексті. ТЛ: типізація; художній тип.

 

 

9

 

Іван Нечуй-Левицький. Життя митця і його творчість як новий імпульс української літератури (І.Франко:

«Колосальне всеобіймаюче око України»).

 

 

10

 

«Кайдашева сім’я» – соціально-побутова повість-хроніка. Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей.

ТЛ: соціально-побутова повість.

 

11

 

Урок мовленнєвого розвитку. Усний переказ епізоду повісті

«Кайдашева сім’я».

 

12

 

Колоритні людські характери в повісті.

 

13

 

Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі.

 

 

14

 

Ствердження цінностей національної етики засобами комічного. «Сміх крізь сльози» як ідейна домінанта твору. Сценічне життя повісті.

ТЛ: засоби змалювання комічного (поглиблено).

 

15

 

Урок позакласного читання. І. Нечуй-Левицький. «Гетьман Іван Виговський».

 


16

 

Читацький практикум. Прозовий епічний твір великої форми. «Ключі» до прочитання. Лист другу про прочитане.

 

17

 

Панас Мирний. Огляд життя і творчості.

 

 

18

 

«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» перший соціально- психологічний роман в українській літературі.

ТЛ: соціально-психологічний роман.

 

19

 

Особливості композиції роману: хронологічна послідовність та історичні відступи. Проблематика твору.

 

 

 

20

 

Вихід героя за рамки «родинного кола». Психологічне дослідження формування характеру, духовний злам Чіпки під впливом соціальних обставин.

ТЛ: методи аналізу художнього твору (зокрема, елементи психоаналітичного методу).

 

21

 

Урок мовленнєвого розвитку. Складання анкети головного героя роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».

 

22

 

Характеристика інших персонажів роману.

 

 

23

 

Особливості стилю письменника: епічність, ритмічність прози, реалістичність зображення психології персонажів, майстерність пейзажів.

 

24

 

Значення творчості Панаса Мирного для розвитку української літератури.

 

25

 

Контрольна робота. Творчість І. Нечуя-Левицького, Панаса Мирного (тестування).

 

Драматургія і театр ХІХ ст.

 

 

26

 

Тяглість драматургічної традиції в Україні. Шкільна драма

XVIII ст. Інтермедії. Вертепна драма.

Драматургія І половини ХІХ століття. Народна драма І. Котляревського.

ТЛ: драма як рід літератури. Витоки драми як виду мистецтва (від античної драми та народної драми).

 

 

 

 

 

27

 

Новаторський характер української драматургії другої половини XIX ст.

Соціально-побутові та історичні драми й комедії

М. Кропивницького, М. Старицького, Івана Карпенка- Карого, Панаса Мирного та ін.

Родина Тобілевичів і український театр.

Зв’язок театру з музикою, сценічними декораціями, одягом тощо.

ТЛ: театр як вид сценічного мистецтва та установа, яка здійснює сценічні вистави.

 


 

28

 

Розвиток драматургії: соціально-побутові та історичні драми і комедії М. Старицького, М. Кропивницького, Панаса Мирного та ін. (оглядово).

 

 

29

 

Створення професійного театру в Галичині (1864). Перша народна артистка України Марія Заньковецька.

Роль професійного театру у розвитку національної культури.

 

 

 

 

 

30

 

Життєвий і творчий шлях Івана Карпенка-Карого. Багатогранність діяльності. Жанрова різноманітність творів: трагікомедії («Сто тисяч», «Мартин Боруля»), сатирична комедія («Хазяїн»), соціально-психологічна драма («Безталанна»), історична трагедія («Сава Чалий»).

Івана Карпенко-Карий і «театр корифеїв». Драматургічне новаторство письменника.

ТЛ: трагікомедія як жанровий різновид драми. Драма і театр. Історія українського театру.

 

 

 

31

 

Комедія «Хазяїн». Головний конфлікт комедії – суперечності суспільства, у якому одиниці стають мільйонерами, а більшість – жебраками. Терентій Пузир як утілення некерованого прагнення накопичення матеріальних статків. Мамона («багатство, земні блага») як тема, ідея і головний персонаж комедії.

 

 

 

 

32

 

Морально-етичні конфлікти в родині Пузиря. Соціальний конфлікт між мільйонером та його працівниками, наймитами.

Проблема соціально відповідального підприємництва. Позачасовіть проблематики комедії. Сучасна інтерпретація. Сценічне життя комедії в сьогоденні.

Значення творчості Івана Карпенка-Карого.

 

 

 

33

 

«Мартин Боруля» (оглядово). Проблематика зміни соціальної ролі і статусу, яка не пов’язана з походженням людини (Мольєр «Міщанин-шляхтич», анонімне сатиричне оповідання XVIII ст. «Доказатєльство Хама Данієла Кукси потомственного», М. Куліш «Мина Мазайло»).

 

 

 

 

34

 

Борис Грінченко. Письменник, педагог, лексикограф, літературознавець, етнограф, історик, публіцист, громадсько-культурний діяч.

Б. Грінченко як редактор «Словаря української мови». Педагогічна діяльність Б. Грінченка, зокрема у Всеукраїнській вчительській спілці. Роль товариства

«Просвіта» у суспільно-політичному житті України.

 


 

 

 

 

 

35

 

«Без хліба» морально-етична проблема на межі голоду рідних і порушення заповіді «не укради» в образі селянина Петра; почуття власної гідності «маленької людини» образ дружини Горпини як носія етичних чеснот; образ сільської громади, яка зрозуміла зізнання Петра, як мудрого й гармонійного середовища у вирішенні морально-етичних проблем; особливості реалістичного письма у розкритті соціальних проблем та душевного стану героя.

«Сам собі пан» маніфест людської гідності. Засоби типізації образу селянина Данила. Реалістичність зображення. Актуальність проблематики оповідання. ТЛ: малі епічні жанри – оповідання (поглиблено).

 

36

 

Аналіз поезій «Доки?», «До народу», «До праці».

 

 

 

 

 

37

 

«Моє щастя» життєве і мистецьке кредо автора; маніфест щирих почуттів і відданої праці своєму народові як істинні цінності митця.

«Весняні сонети» ідея єдності природи і душевного стану людини; образ весняної оновленої природи як символічна паралель із надіями в житті ліричного героя. Образи природи як психологічний паралелізм у літературі романтизму та реалізму.

ТЛ: цикл сонетів.

 

 

38

 

Читацький практикум. Ліричний (ліро-епічний) твір.

«Ключі» до прочитання. Рецензія як одна з форм читацьких рефлексій.

 

39

 

Контрольна робота. Творчість І. Карпенка-Карого, Б. Грінченка (тестування).

 

Українська література кінця ХІХ початку ХХ ст.

 

 

 

 

40

 

Характеристика змін у суспільно-політичному і культурному житті.

Основні тенденції розвитку української літератури: неонародницька (С. Васильченко, В. Самійленко,

Б. Грінченко, А. Тесленко) і модерністська (П. Карманський, М. Яцків, М. Черемшина, М. Коцюбинський, В. Стефаник, О. Кобилянська, В. Винниченко та ін.) течії.

Герой української літератури 10-х років ХХ століття: традиційне і новаторське.

 


 

 

 

41

 

Модернізм як естетична революція та етапність у розвитку самого поняття мистецтва. Мистецтво як окремішня дійсність (модерністське гасло «мистецтво для мистецтва»). Модернізм як соціальне бунтарство: ідеї емансипації, ніцшеанства (вдосконалення людини через зміцнення духу і волі), проникнення в глибини психології людини.

ТЛ: модернізм як напрям мистецтва.

 

 

42

 

Модернізм як розрив із традицією класичної літератури – пошук нових виражальних засобів: жанри, символічні образи, тип оповіді.

 

 

 

43

 

Імпресіонізм, експресіонізм, символізм, неоромантизм як різні напрями модернізму.

Модернізм у живописі, архітектурі, вжитковому мистецтві. ТЛ: імпресіонізм як метод і напрям. Імпресіонізм як реалістичне письмо в живописі і літературі (безпосередня фіксація вражень).

 

 

44

 

Іван Франко. Важливі етапи життєвого і творчого шляху

І. Франка. Багатогранність громадської і творчої діяльності. Вплив І. Франка на культурне і політичне життя в Україні. Епістолярії про І. Франка.

 

 

 

45

 

Тематична і жанрова різноманітність поезії І. Франка. Шлях І. Франка до модернізму. «Поетична суперечка» з

М. Вороним. (Послання М. Вороного «Іванові Франкові»). Ліричний герой громадянської лірики І. Франка – борець проти соціального і національного гноблення («Каменярі»,

«Земле моя, всеплодющая мати»).

 

 

46

 

Патріотизм, національна ідея в поезії «Україна» зі збірки «З вершин і низин». «Декадент» – поетичне кредо І. Франка.

Присвята В. Щурату. Вираження життєствердної позиції ліричного героя-митця.

 

 

47

 

Поема «Мойсей» – філософське осмислення історичного шляху українського народу. Віра в його щасливе майбутнє. Проблематика твору.

ТЛ: біблійні образи в літературі.

 

 

48

 

Пролог до поеми заповіт Франка українському народові. Елементи автобіографізму та авторефлексії у творі.

Вивчити напам’ять

«Пролог» із поеми.


 

 

49

 

Збірка «Зів’яле листя» – «лірична драма». Широка емоційна гама почуттів ліричного героя, утвердження невмирущості людських почуттів, піднесення чистого й безкорисного кохання («Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені...»). Домінантні образи поезії.

Значення інтимної лірики у творчості І. Франка.

Вивчити напам’ять дві поезії (на вибір).

 

50

 

«Легенда про вічне життя». Змістовий зв’язок твору із поезією збірки «Зів’яле листя». Драматизм людських стосунків, роздуми про взаємність кохання.

 

51

 

Урок виразного читання. Декламування поезій І. Франка.

 

 

 

52

 

Контрольна робота. Письмовий твір на одну з тем:

«Народна поетика – живлюще джерело інтимної лірики Івана Франка», «Актуальність поеми “Мойсейˮ І. Франка для сьогодення», «Гуманістичний пафос та новаторський характер поезії І. Франка».

 

53

 

Франко-перекладач. Переклади творів давньогрецьких поетів, Мільтона, Байрона, Ґете, Гайне, Гюґо, Міцкевича.

 

 

54

 

Оповідання «Сойчине крило». Синтез епосу, лірики і драми. Випробування героїв першим коханням. Пристрасть і бажання виправити помилку життєвого вибору спокійного усталеного життя та холодного «естетства».

 

 

55

 

Зв’язок психологічної колізії новели із проблемою гри та природності. Психологічна трансформація персонажа як ствердження того, що людина може залишатись гідною свого імені.

 

56

 

Урок позакласного читання. І. Франко. «Перехресні стежки».

 

 

57

 

«Украдене щастя» соціально-психологічна драма. Найвизначніший сценічний твір Франка. Сюжет драми, головні герої, конфлікт у творі, проблематика.

 

 

 

58

 

Внутрішня й міжособистісна гармонія особистості як ідейна домінанта твору. Глибина почуттів і драма героїв. Соціальні витоки особистої драми. Засоби художнього вираження почуттів. Сценічне життя драми. Богдан Ступка у ролі Миколи у постановці Київського драматичного театру імені Івана Франка.

 

 

59

 

Читацький практикум. Соціально-психологічна драма.

«Ключі» до прочитання. Рецензія на театральну постановку драматичного твору.

 

60

 

Контрольна робота. Прозова і драматургічна творчість І. Франка (розгорнуті відповіді на запитання).

 


61

 

Творчість І. Франка в загальноєвропейському і світовому контекстах.

 

62–63

 

Уроки літератури рідного краю. Літературні персоналії територіальної громади (драматургія).

 

64

 

Повторення та узагальнення вивченого.

 

 

 

ІІ  с е м е с т р

 

Пор.

Дата

Зміст програмового матеріалу

Примітки

65

 

Імпресіонізм творчості М. Коцюбинського, М. Черемшини, В. Винниченка.

 

 

 

 

66

 

Риси модернізму в літературі: особлива увага до внутрішнього світу особистості; проголошення самоцінності людини та мистецтва; надання переваги творчій інтуїції; розуміння літератури як найвищого знання, що здатне проникати у найінтимніші глибини існування особистості і одухотворювати світ; пошук нових засобів у мистецтві (метамова, символіка, міфотворчість тощо).

 

 

67

 

Михайло Коцюбинський. Загальний огляд життя і творчості. Формування художнього світогляду М. Коцюбинського – від

реалізму до модернізму.

 

 

 

 

68

 

«Intermezzo» яскравий приклад синкретизму творчої палітри М. Коцюбинського. Жанрова особливість твору: новела з ознаками «поезії в прозі».

Нові художні принципи зображення героя – від знаковості сюжету до знаковості мікрообразу – його смислотворчої сутності, де панує слово та почуття персонажа, суб’єктивне бачення себе та навколишнього світу.

ТЛ: психологічна новела.

 

 

 

 

69

 

Зіставлення двох світів: людського, дисгармонійного, смертоносного, і гармонійного, досконалого, життєствердного світу природи. Зображення природи як засобу відтворення психологічного стану героя.

Фізичне та душевне одужання героя, його наснага до активної праці та боротьби.

Глибокий ліризм новели, інтонаційне багатство її мови, символізм.

Колір як композиційний чинник у новелі.

 

 

 

70

 

Поетика імпресіонізму у повісті «Тіні забутих предків»:

«Весь світ був як казка повна чудес, таємнича, цікава й страшна» (М. Коцюбинський).

Краса рідної землі, гармонія людини і природи. Поєднання фантастичного та реального у творі. Поезія народних звичаїв,

 


 

 

вірувань, обрядів, їхній вплив на життя гуцулів.

 

 

71

 

Система образів твору. Образи-символи як засоби індивідуалізації героїв. Самобутність модерної поетики повісті.

 

 

72

 

Кохання Івана та Марічки, їхнє світовідчуття і світоуявлення.

Ідея незнищенності духовного начала в житті. Фольклорне тло твору. Образи. Художньо-стильові особливості повісті.

 

 

73

 

Значення творчої спадщини М. Коцюбинського для розвитку української літератури, її роль у загальноєвропейському контексті.

 

74

 

Урок позакласного читання. М. Коцюбинський. «Що

записано в книгу життя».

 

75

 

Читацький практикум. Імпресіоністичний твір. «Ключі» до прочитання. Есе як форма рефлексії про прочитане.

 

 

 

76

 

Експресіонізм літературно-мистецький напрям, для якого характерні посилена увага до внутрішнього світу людини, наголошення на авторському світосприйнятті, нервова збудженість та фрагментарність оповіді, застосування символів, гротеску, поєднання протилежного тощо.

ТЛ: експресіонізм.

 

 

77

 

Морально-етична проблема «провини і покари» у художньому вираженні експресіоністів.

Експресіонізм у творчості В. Стефаника, О. Турянського.

 

 

 

 

78

 

Василь Стефаник. Головні етапи життя і творчості. Особливості художнього світогляду письменника. Новела «Камінний хрест» – український екзистенційний вибір між життям і смертю як в особистому, так і в національному вимірах. Образ Івана Дідуха.

ТЛ: новела як малий епічний жанр; особливості сюжету і композиції новели.

 

 

79

 

Довершеність художньої форми. Багатство мови, мистецтво деталі. Символи в новелі.

ТЛ: роль символу у новелі.

 

 

80

 

«Новина» новела, яка вражає силою емоційного напруження та драматизму. Специфіка типізації образу Гриця Летючого. Художні засоби для розкриття внутрішнього світу героя. Особливості композиції новели.

 

81

 

Значення творчості В. Стефаника для розвою української літератури.

 

82

 

Контрольна робота. Творчість М. Коцюбинського,

В. Стефаника (тестування).

 

 

 

83

 

Неоромантизм як заперечення побуту «міщанського» життя, втілення мрії про сильну, мужню особистість, яка утверджує себе в протистоянні із суспільною більшістю.

Стильові особливості неоромантизму (сюжет, мова творів).

ТЛ: неоромантизм.

 


 

84

 

Читацький практикум. Неоромантичний твір. «Ключі» до прочитання. Літературний блог як форма рефлексії над прочитаним.

 

 

85

 

Ольга Кобилянська. Огляд життя і творчості. Особливості світобачення і світосприйняття письменниці. Проблематика, ідеї, жанрова палітра творчості (поезія в прозі, повісті,

роман).

 

 

 

86

 

Новела «Valse melancolique» тема мистецтва та його впливу на людину, доля талановитого митця в міщанському суспільстві. Жінка як тип нової героїні свого часу.

Три жіночі образи як три тенденції модерної емансипації. Естетизм як життєва програма Софії та Ганнусі. Особливості еволюції життєвого кредо Марти.

Вивчити напам’ять уривок із новели (на вибір учителя)

 

 

87

 

Особливості композиції та образно-символічної системи новели. Елементи автобіографізму у творі.

Синтез мистецтв у новелі як композиційний прийом і художній образ.

ТЛ: синтез мистецтв у літературному творі.

 

 

88

 

«Людина» перший твір в українській літературі з розкриття ідей емансипації. Тема долі освіченої дівчини, яка не може змиритися з бездуховністю міщанського середовища.

 

89

 

Особливості характеротворення.

 

90

 

Урок виразного читання. Виразне читання уривка з повісті

«Людина».

 

91

 

Творча манера й стиль автора.

 

92

 

О. Кобилянська й українська та західноєвропейська

література. Ідеї ніцшеанства у творчості письменниці.

 

 

 

93

 

Леся Українка. Життєвий і творчий шлях поетеси. Основні мотиви поетичної творчості, її неоромантичний струмінь. Вітаїстична сила, щирість почуттів ліричного героя Лесі Українки – сильної (емоціями, волею, інтелектом) особистості, яка шукає розв’язання найгостріших духовних проблем життя.

 

 

94–

95

 

Утвердження незламності духу і віри людини в життєвих випробуваннях, змаганні з долею у віршах «Мріє, не зрадь!»,

«Contra spem spero!». Алегоричні образи поезій. Романтичний пафос. Афористичність мови.

 

 

96

 

Утвердження поетичного слова як могутнього засобу у визвольній боротьбі («Слово, чому ти не твердая криця…»). Особливості поетичного стилю письменниці, її новаторство у галузі ритміки, строфіки.

 


 

 

97

 

Новаторство Лесі Українки в драматургії, її інтерпретації образів світової літератури.

Драма-феєрія «Лісова пісня». Оригінальність жанру. Фольклорно-міфологічна і філософська основа твору. Авторська рецепція українських міфів.

ТЛ: драма-феєрія.

 

98

 

Єдність трьох світів – композиційна особливість «Лісової пісні».

 

99

 

Романтично-міфологічний образ Мавки.

 

100

 

Роздвоєність душі Лукаша.

 

101

 

Бездуховність і байдужість до краси в образах Килини та матері Лукаша.

 

 

102

 

«Кассандра» новаторство в жанрі драматичної поеми. Авторська інтерпретація образу Кассандри – античної віщунки.

ТЛ: драматична поема.

 

 

103

 

Етичні, психологічні переживання особистості у час вибору –

наскрізна ідея драми. Елементи автобіографізму у творі. Художні засоби для розкриття внутрішніх переживань і сумнівів головної героїні.

 

104

 

Творчість Лесі Українки в контексті української і

західноєвропейської літератури.

 

 

105

 

Читацький практикум. Переклад художніх творів. Запозичення світових сюжетів. Відгук про твір, перекладений українською (І. Франка, Лесі Українки та інших).

 

 

106

 

Контрольна робота. Творчість О. Кобилянської, Лесі Українки (літературний диктант і розгорнуті відповіді на запитання).

 

 

107

 

Символізм як різновид модернізму. Ідейна настанова – вихід за межі буденності, прагнення «не описати, а оспівати стан душі» (М. Вороний). Філософська основа (оглядово).

Ж. Мореас, «Маніфест символізму» (1886).

 

 

108

 

Угрупування «Молода муза», «Українська хата»

(М. Вороний, Олександр Олесь, Д. Загул, П. Тичина та ін.) Піднесення конкретного образу до рівня символу. Ідея

самоцінності мистецтва. Витонченість поетичної форми.

 

 

109

 

Володимир Винниченко – громадський і політичний діяч. Загальна характеристика творчості: проблематика, жанрове розмаїття, стильові особливості.

 

 

110

 

Новела «Момент» (Із оповідань тюремної Шехерезади).

Філософський зміст, проблематика. Імпресіоністична манера письма автора. Особливості композиції.

 

 

111

 

Символічні образи. Ідея цінності почуття кохання; усвідомлення скороминущості щастя.

ТЛ: символ і художній образ.

 


112

 

Урок мовленнєвого розвитку. Усний твір-характеристика персонажа новели «Момент».

 

113

 

Творчість В. Винниченка в загальноєвропейському контексті.

В. Винниченко – художник.

 

 

 

 

114

 

Павло Тичина. Поетична спадщина П.Тичини – одна з вершин української поезії ХХ століття. Трагізм життєвого і творчого шляху митця у тоталітарній системі. Жанрово- стилістичне багатство, ідейно-художнє новаторство митця. П. Тичина – найбільший модерніст 20-х років ХХ століття. Особлива поетика Тичинівського вірша: мелодика слова і

музики.

 

 

 

115

 

Збірка «Сонячні кларнети» подія європейського масштабу. Художнє осягнення ліричним героєм гармонії світу і дисонансів революційної дійсності в збірці «Сонячні кларнети».

ТЛ: символізм як різновид модернізму.

 

116

117

 

Єдність природи, почуттів людини й музики у поезіях

«Арфами, арфами…», «Ви знаєте, як липа шелестить...»,

«Пастелі».

 

118

 

Урок мовленнєвого розвитку. Написання асоціативного етюду, викликаного певним художнім образом.

 

119

 

Глибина почуттів ліричного героя у поезії «О панно Інно…»

та художні засоби вираження.

 

 

120

 

«Пам’яті тридцяти» збірний образ ліричного героя. Історична основа поезії. Образно-символічне вираження ідеї твору.

 

121

 

Василь Стус про Павла Тичину: «Феномен доби (сходження на Голгофу слави)» (оглядово).

 

 

122

 

Симфонія «Сковорода». Історія написання твору. Сковородинівська барокова традиція в українській літературі. Жанрове новаторство.

ТЛ: жанр – поема-симфонія.

 

 

123

 

Афористичність, алегоризм і символізм поеми. Ідея вічного пошуку гармонії буття в поемі. Прийом монологу як спосіб саморефлексії автора.

 

124

 

Контрольна робота. Творчість В. Винниченка, П. Тичини

(тестування).

 

125

 

Урок позакласного читання. С. Процюк. «Десятий рядок».

 

126

 

Богдан Лепкий. Огляд життя і творчості митця.

 

 

 

127

 

Трилогія про Івана Мазепу у 3-х томах і 5-ти книгах:

«Мотря», «Не вбивай. Батурин», «Полтава», «З-під Полтави до Бендер. Крутіж». Іван Мазепа – як «золота доба» Гетьманщини.

ТЛ: трилогія; поняття хронотопу; історичний роман

(поглиблено).

 


 

128

 

Історичні факти і художній вимисел у трилогії.

Образ степу в романі й в українській літературній традиції та фольклорі.

 

129

 

Образ Мотрі Кочубей як вияв дилеми між коханням і владою.

 

 

 

130

 

Ісмаїл Гаспринський. Життєвий і творчий шлях визначного кримськотатарського педагога, громадського діяча, редактора, публіциста, письменника (оглядово).

Видавнича діяльність. Газета «Терджиман». Педагогічна діяльність. Просвітянський рух народів ісламського Сходу

джадидизм.

 

131

 

Історичне оповідання «Арслан киз» («Дівчина-левиця») як прояв культурної емансипації кримськотатарського народу.

 

 

132

 

Гульджемал – дочка Іззета-аги із Учтурфана – головна

героїня твору, мусульманський аналог французької народної героїні Жанни д’Арк.

 

133

 

Проблема взаємодії традицій та викликів нового часу й

емансипації у творі.

 

 

134

 

Контрольна робота. Письмовий твір на одну з тем:

«Фольклорні елементи в романі Б. Лепкого “Мотряˮ»,

«Історична основа та жанрові особливості твору

І. Гаспринського “Арслан кизˮ (“Дівчина-левицяˮ)».

 

135

136

 

Уроки літератури рідного краю. Літературні персоналії територіальної громади (проза).

 

137–

139

 

Аналіз досягнення визначених цілей навчання, ролі

вивченого для читацького й особистісного розвитку.

 

140

 

Підсумковий урок.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар