Українська мова
5 клас
(122
год, 3,5 год на тиждень)
Календарно-тематичне планування для 5-го
класу складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів.
Українська мова: 5–9 класи / Г.Т.Шелехова, М.І.Пентилюк, В.І.Новосьолова,
Т.Д.Гнаткович, Н.Б.Коржова, А.С.Пономаренко, К.В.Таранік-Ткачук. – К., 2013 (зі
змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07. 06.
2017 р.).
Фронтальні види контрольних робіт
Форми контролю |
І
семестр |
II
семестр |
Перевірка мовної теми* |
4 |
4 |
Письмо: |
|
|
переказ |
1 |
1 |
твір |
|
– |
Правопис: |
|
|
диктант** |
1 |
1 |
І с е м е с т р
Пор. № |
Дата |
Зміст програмового матеріалу |
Примітки |
Вступ |
|||
1 |
|
Значення мови в житті
людини й суспільства. Українська мова – державна мова України. |
|
2 |
|
Розкриття
значення прослуханих та прочитаних прислів’їв, афоризмів, влучних висловів
про роль мови в житті людини
і суспільства та значення державної мови для громадян України (усно). |
|
3 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Загальне уявлення про мовлення як діяльність; види
мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння, письмо), особливості
їх. Різновиди мовленнєвого спілкування: усне й писемне, монологічне й
діалогічне. Мета спілкування й адресат мовлення; основні правила спілкування:
ввічливість, привітність, доброзичливість, уважність до співрозмовника,
стриманість, тактовність (практично). |
|
Повторення вивченого в початкових
класах. Текст. Речення. Слово |
|||
4 |
|
Усні
й письмові висловлення, текст. Зміст, заголовок тексту. План тексту. Поділ
зв’язного висловлення (тексту) на речення. Інтонація
речень, різних за метою висловлення. Розділові знаки в кінці речення. |
|
5–6 |
|
Слово як
компонент речення. Лексичне значення слова. Слово як частина мови. Добір слів
для доповнення речення. Складання речень певного змісту. Складання тексту-розповіді про свою школу (клас) із
використанням запропонованих (самостійно дібраних) прислів’їв. |
|
7 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Читання мовчки та вголос. Відповіді на
запитання за змістом прочитаного. |
|
8 |
|
Контрольний диктант. |
|
9 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Складання й розігрування діалогів відповідно
до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з життєвим досвідом учнів
(діалог етикетного характеру
з використанням етикетних формул). |
|
Лексикологія |
|||
10 |
|
Лексичне значення
слова. Однозначні й багатозначні слова (повторення). |
|
11 |
|
Використання
багатозначних слів у прямому й переносному значеннях (повторення). Аудіювання й читання тексту, у якому використано
слова, вжиті в переносному значенні. |
|
12 |
|
Лексична помилка та
умовне позначення її (практично). |
|
13 |
|
Урок мовленнєвого
розвитку. Текст. Змістова й
композиційна єдність, зв’язність тексту. Тема, основна думка тексту,
мікротема. Простий план тексту. Будова тексту (зачин, основна частина,
кінцівка); абзац. Ключові слова в тексті. Усна й письмова форми тексту (висловлення). |
|
14 |
|
Тлумачний словник. |
|
15 |
|
Урок
мовленнєвого розвитку. Типи
мовлення: розповідь, опис, роздум. Особливості
будови опису предмета (тварини). |
|
16 |
|
Групи
слів за значенням. Синоніми. Ознайомлення зі словником синонімів. Робота з деформованим текстом (заміна
повторюваних слів синонімами, використання синонімів як засобу зв’язку речень
у тексті). |
|
17 |
|
Групи слів за
значенням. Антоніми. Ознайомлення зі словником антонімів. |
|
18 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Докладний усний переказ |
|
|
|
розповідного
тексту художнього стилю з елементами опису тварини, що містить синоніми та
антоніми (за колективно
складеним простим планом). |
|
19 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Контрольний докладний
письмовий переказ тексту розповідного характеру з елементами опису тварини,
що містить синоніми та антоніми (за колективно складеним планом). |
|
20 |
|
Групи слів за
значенням. Омоніми. Ознайомлення зі
словником омонімів. |
|
21 |
|
Групи слів за
значенням. Пароніми. Ознайомлення зі словником паронімів. |
|
22 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Аналіз письмового переказу. |
|
23 |
|
Узагальнення й
систематизація вивченого з теми «Лексикологія». |
|
24 |
|
Контрольна робота. Лексикологія
(тестування). |
|
Будова
слова. Орфографія |
|||
25 |
|
Основа слова (корінь,
суфікс, префікс) і закінчення – значущі частини слова (повторення й поглиблення відомостей). |
|
26– 27 |
|
Спільнокореневі слова
й форми слова. |
|
28 |
|
Редагування речень,
що містять спільнокореневі слова й форми одного слова. |
|
29 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Усний вибірковий переказ художнього тексту, що містить
опис предмета, за колективно складеним планом. |
|
30– 31 |
|
Незмінні й змінні
слова. |
|
32 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Письмовий твір-опис предмета з використанням слів із
суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й
виразності (у художньому стилі). |
|
33– 34 |
|
Правопис значущих
частин слова (повторення). Написання
префіксів пре-, при-, прі-. Конструювання
речень- компліментів (для
привітання з днем народження, святом) з використанням слів із префіксом пре-. |
|
35 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Аналіз письмового твору- опису предмета. |
|
36 |
|
Узагальнення й
систематизація вивченого з теми «Будова слова. Орфографія». |
|
37 |
|
Контрольна робота. Будова слова. Орфографія (тестування). |
|
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія |
|||
38 |
|
Звуки мови й звуки
мовлення. Голосні й приголосні звуки. |
|
39 |
|
Приголосні тверді й
м’які, дзвінкі й глухі (повторення); вимова звуків, що
позначаються літерами ґ і г. |
|
40– 41 |
|
Позначення звуків
мовлення на письмі. Алфавіт (абетка, азбука). Упорядкування за
абеткою імен героїв улюблених мультфільмів. |
|
42– 43 |
|
Співвідношення звуків
і букв. Звукове значення букв я, ю, є,
ї та щ (повторення). |
|
44 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Есей
(розмірковування в довільній формі) про красу й милозвучність української
мови. |
|
45 |
|
Контрольна робота. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія (І частина) (тестування). |
|
46– 47 |
|
Склад. Наголос.
Орфоепічний словник і словник наголосів. |
|
48 |
|
Колективне укладання переліку часто вживаних слів, у
наголошуванні яких трапляються помилки. Проговорювання
скоромовок, виконання артикуляційних вправ. |
|
49 |
|
Орфоепічна помилка (практично). |
|
50– 51 |
|
Вимова
наголошених і ненаголошених голосних. Ненаголошені голосні [е], [и], [о] в коренях слів. |
|
52 |
|
Ненаголошені голосні,
що не перевіряються наголосом. |
|
53– 54 |
|
Позначення на письмі
ненаголошених голосних [е], [и] та [о]
перед складом з наголошеним [у] в коренях слів. |
|
55 |
|
Контрольна робота. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія (ІІ
частина) (тестування). |
|
56 |
|
Повторення та
узагальнення вивченого. |
|
ІІ с е м е с т р
57 |
|
Орфографічний словник.
Орфограма (практично). |
|
58 |
|
Орфографічна помилка (практично), її умовне позначення. |
|
59 |
|
Вимова
приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків. Вимова
префіксів з-, с-. |
|
60 |
|
Вимова і правопис
префіксів роз-, без-. |
|
61 |
|
Спрощення в групах
приголосних. |
|
62– 63 |
|
Найпоширеніші
випадки чергування голосних і приголосних звуків (практично). Чергування [о]
– [а], [е] – [і], [е] – [и]; [о], [е] з [і]; [и] – [і] після [ж], [ч], [ш], [шч] та [г], [к], [х] у
коренях слів; [г], [к], [х] – [ж], [ч], [ш] – [з′], [ц′], [с′]. |
|
64 |
|
Укладання
пам’ятки щодо дотримання найпоширеніших чергувань приголосних звуків. |
|
65 |
|
Основні випадки
чергування у – в, і – й, з – із – зі (правила милозвучності). |
|
66 |
|
Позначення м’якості
приголосних на письмі буквами ь, і, |
|
|
|
є, ю, я. |
|
67 |
|
Правила вживання
знака м’якшення (повторення й
поглиблення). |
|
68– 69 |
|
Правила вживання
апострофа. |
|
70 |
|
Основні правила
переносу. |
|
71 |
|
Контрольна робота. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія (ІІІ
частина) (тестування). |
|
Відомості із синтаксису й пунктуації |
|||
72 |
|
Словосполучення.
Відмінність словосполучення від слова й речення. |
|
73 |
|
Головне й залежне
слово в словосполученні. |
|
74– 75 |
|
Речення, його
граматична основа (підмет і присудок). |
|
76– 77 |
|
Речення з одним
головним членом (загальне ознайомлення). |
|
78 |
|
Види речень за метою
висловлення; за емоційним забарвленням: окличні
й неокличні (повторення). |
|
79 |
|
Аудіозапис для шкільної
радіогазети повідомлення, що містить окличні й неокличні речення. |
|
80 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Особливості будови розповіді та
елементарного роздуму. |
|
81 |
|
Пунктуаційна помилка
та її умовне позначення (практично). |
|
82 |
|
Контрольний диктант. |
|
83 |
|
Другорядні члени
речення. Додаток. |
|
84 |
|
Другорядні члени
речення. Означення. |
|
85 |
|
Другорядні члени
речення. Обставина. |
|
86 |
|
Тренувальні вправи на
визначення другорядних членів речення. |
|
87 |
|
Контрольна робота. Словосполучення. Речення, його граматична основа.
Другорядні члени речення (тестування). |
|
88 |
|
Речення з однорідними
членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і). |
|
89 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Письмовий твір-роздум за колективно складеним планом у
художньому стилі (орієнтовні теми: «Чому необхідно знати історію свого
народу», «Чому потрібно знати звичаї свого народу», «Чого не можна купити за гроші», «Чому
потрібно берегти природу»). |
|
90 |
|
Кома між однорідними
членами. |
|
91 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Аналіз письмового твору. |
|
92 |
|
Узагальнювальне слово
в реченні з однорідними членами. |
|
|
|
Двокрапка при узагальнювальних словах у
реченнях з однорідними членами. |
|
93 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Докладний усний переказ художнього тексту
розповідного характеру з елементами роздуму. |
|
94 |
|
Тире при узагальнювальних словах у
реченнях з однорідними членами. |
|
95– 96 |
|
Уроки мовленнєвого розвитку. Контрольний письмовий
докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що
містить однорідні члени речення. |
|
97 |
|
Звертання. Непоширені
й поширені звертання. Розділові знаки при звертанні (повторення). |
|
98 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Аналіз письмового переказу. |
|
99 |
|
Ознайомлення з
найбільш уживаними вставними словами та сполученнями слів (практично). |
|
100 |
|
Виділення вставних
слів на письмі комами. |
|
101 |
|
Складання
інформаційного повідомлення до шкільного веб-сайта про цікавий випадок із
життя класу (з використанням вставних слів і словосполучень). |
|
102 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Ділові папери. Оформлення конверта (або адреси
на поштовій листівці). |
|
103 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Лист до рідної людини з використанням звертань та
вставних слів. |
|
104 |
|
Контрольна
робота. Речення з однорідними
членами. Звертання. Вставні слова та сполучення слів (тестування). |
|
105 |
|
Складні речення з
безсполучниковим і сполучниковим зв’язком. |
|
106– 107 |
|
Кома
між частинами складного речення, з’єднаними безсполучниковим і сполучниковим
зв’язком. |
|
108– 109 |
|
Уроки мовленнєвого
розвитку. Письмовий твір-роздум на
тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів, у художньому стилі за колективно
складеним планом (орієнтовні теми: «Чому людина має бути
чемною», «Чому потрібно захищати слабших»,
«Чому потрібно вивчати іноземну мову»). |
|
110– 111 |
|
Пряма
мова. Діалог. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою. |
|
112 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Аналіз письмового твору. |
|
113– 114 |
|
Діалог. Тире при
діалозі. |
|
115 |
|
Інсценування байки,
текст якої містить діалог. |
|
116 |
|
Контрольна робота. Складні речення. Пряма мова. Діалог (тестування). |
|
Повторення
в кінці року |
|||
117 |
|
Лексикологія. |
|
118 |
|
Будова слова й
орфографія. |
|
119 |
|
Фонетика й графіка. |
|
120 |
|
Орфоепія й орфографія. |
|
121 |
|
Синтаксис і пунктуація. |
|
122 |
|
Підсумковий урок. |
|