Українська мова (5 клас)

 

Українська мова

5 клас

(122 год, 3,5 год на тиждень)

Календарно-тематичне планування для 5-го класу складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова: 5–9 класи / Г.Т.Шелехова, М.І.Пентилюк, В.І.Новосьолова, Т.Д.Гнаткович, Н.Б.Коржова, А.С.Пономаренко, К.В.Таранік-Ткачук. – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07. 06. 2017 р.).

 

Фронтальні види контрольних робіт

 

Форми контролю

І семестр

II семестр

Перевірка мовної теми*

4

4

Письмо:

 

 

переказ

1

1

твір

Правопис:

 

 

диктант**

1

1

 

 

 

 

І  с е м е с т р

 

Пор.

Дата

Зміст програмового матеріалу

Примітки

Вступ

1

 

Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова – державна мова України.

 

 

2

 

Розкриття значення прослуханих та прочитаних прислів’їв, афоризмів, влучних висловів про роль мови в житті

людини і суспільства та значення державної мови для громадян України (усно).

 

 

 

 

3

 

Урок мовленнєвого розвитку. Загальне уявлення про мовлення як діяльність; види мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння, письмо), особливості їх. Різновиди мовленнєвого спілкування: усне й писемне, монологічне й діалогічне. Мета спілкування й адресат мовлення; основні правила спілкування: ввічливість, привітність, доброзичливість, уважність до співрозмовника, стриманість, тактовність (практично).

 


Повторення вивченого в початкових класах.

Текст. Речення. Слово

 

4

 

Усні й письмові висловлення, текст. Зміст, заголовок тексту. План тексту. Поділ зв’язного висловлення (тексту)

на речення. Інтонація речень, різних за метою висловлення. Розділові знаки в кінці речення.

 

 

 

5–6

 

Слово як компонент речення. Лексичне значення слова. Слово як частина мови. Добір слів для доповнення речення. Складання речень певного змісту.

Складання тексту-розповіді про свою школу (клас) із використанням запропонованих (самостійно дібраних)

прислів’їв.

 

7

 

Урок мовленнєвого розвитку. Читання мовчки та вголос.

Відповіді на запитання за змістом прочитаного.

 

8

 

Контрольний диктант.

 

 

9

 

Урок мовленнєвого розвитку. Складання й розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з життєвим досвідом учнів (діалог

етикетного характеру з використанням етикетних формул).

 

Лексикологія

10

 

Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова

(повторення).

 

 

11

 

Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях (повторення). Аудіювання й читання тексту, у якому використано слова, вжиті в

переносному значенні.

 

12

 

Лексична помилка та умовне позначення її (практично).

 

 

 

13

 

Урок мовленнєвого розвитку. Текст. Змістова й композиційна єдність, зв’язність тексту. Тема, основна думка тексту, мікротема. Простий план тексту. Будова тексту (зачин, основна частина, кінцівка); абзац. Ключові слова в тексті. Усна й письмова форми тексту

(висловлення).

 

14

 

Тлумачний словник.

 

 

15

 

Урок мовленнєвого розвитку. Типи мовлення: розповідь, опис, роздум. Особливості будови опису предмета

(тварини).

 

 

 

16

 

Групи слів за значенням. Синоніми. Ознайомлення зі словником синонімів.

Робота з деформованим текстом (заміна повторюваних слів синонімами, використання синонімів як засобу зв’язку речень у тексті).

 

17

 

Групи слів за значенням. Антоніми. Ознайомлення зі

словником антонімів.

 

18

 

Урок мовленнєвого розвитку. Докладний усний переказ

 


 

 

розповідного тексту художнього стилю з елементами опису тварини, що містить синоніми та антоніми

(за колективно складеним простим планом).

 

 

19

 

Урок мовленнєвого розвитку. Контрольний докладний письмовий переказ тексту розповідного характеру з елементами опису тварини, що містить синоніми та антоніми (за колективно складеним планом).

 

20

 

Групи слів за значенням. Омоніми. Ознайомлення зі словником омонімів.

 

21

 

Групи слів за значенням. Пароніми. Ознайомлення зі

словником паронімів.

 

22

 

Урок мовленнєвого розвитку. Аналіз письмового переказу.

 

23

 

Узагальнення й систематизація вивченого з теми

«Лексикологія».

 

24

 

Контрольна робота. Лексикологія (тестування).

 

Будова слова. Орфографія

 

25

 

Основа слова (корінь, суфікс, префікс) і закінчення – значущі частини слова (повторення й поглиблення відомостей).

 

26–

27

 

Спільнокореневі слова й форми слова.

 

28

 

Редагування речень, що містять спільнокореневі слова й форми одного слова.

 

 

29

 

Урок мовленнєвого розвитку. Усний вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис предмета, за колективно складеним планом.

 

30–

31

 

Незмінні й змінні слова.

 

 

32

 

Урок мовленнєвого розвитку. Письмовий твір-опис предмета з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі).

 

 

33–

34

 

Правопис значущих частин слова (повторення). Написання префіксів пре-, при-, прі-. Конструювання речень-

компліментів (для привітання з днем народження, святом) з використанням слів із префіксом пре-.

 

35

 

Урок мовленнєвого розвитку. Аналіз письмового твору-

опису предмета.

 

36

 

Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Будова слова. Орфографія».

 

37

 

Контрольна робота. Будова слова. Орфографія

(тестування).

 

Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія

38

 

Звуки мови й звуки мовлення. Голосні й приголосні звуки.

 


39

 

Приголосні тверді й м’які, дзвінкі й глухі (повторення);

вимова звуків, що позначаються літерами ґ і г.

 

 

40–

41

 

Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт (абетка,

азбука).

Упорядкування за абеткою імен героїв улюблених мультфільмів.

 

42–

43

 

Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю,

є, ї та щ (повторення).

 

 

44

 

Урок мовленнєвого розвитку. Есей (розмірковування в довільній формі) про красу й милозвучність української мови.

 

45

 

Контрольна робота. Фонетика. Графіка. Орфоепія.

Орфографія (І частина) (тестування).

 

46–

47

 

Склад. Наголос. Орфоепічний словник і словник наголосів.

 

 

48

 

Колективне укладання переліку часто вживаних слів, у наголошуванні яких трапляються помилки.

Проговорювання скоромовок, виконання артикуляційних вправ.

 

49

 

Орфоепічна помилка (практично).

 

50–

51

 

Вимова наголошених і ненаголошених голосних. Ненаголошені голосні [е], [и], [о] в коренях слів.

 

52

 

Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом.

 

53–

54

 

Позначення на письмі ненаголошених голосних [е], [и] та

[о] перед складом з наголошеним [у] в коренях слів.

 

55

 

Контрольна робота. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія (ІІ частина) (тестування).

 

56

 

Повторення та узагальнення вивченого.

 

ІІ  с е м е с т р

 

57

 

Орфографічний словник. Орфограма (практично).

 

58

 

Орфографічна помилка (практично), її умовне позначення.

 

59

 

Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків. Вимова префіксів з-, с-.

 

60

 

Вимова і правопис префіксів роз-, без-.

 

61

 

Спрощення в групах приголосних.

 

 

62–

63

 

Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків (практично). Чергування [о] – [а], [е] – [і], [е] – [и]; [о], [е] з [і]; [и] – [і] після [ж], [ч], [ш], [шч] та

[г], [к], [х] у коренях слів; [г], [к], [х] – [ж], [ч], [ш] – [з′], [ц′], [с′].

 

64

 

Укладання пам’ятки щодо дотримання найпоширеніших чергувань приголосних звуків.

 

65

 

Основні випадки чергування у – в, і – й, з – із – зі (правила

милозвучності).

 

66

 

Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і,

 


 

 

є, ю, я.

 

67

 

Правила вживання знака м’якшення (повторення й поглиблення).

 

68–

69

 

Правила вживання апострофа.

 

70

 

Основні правила переносу.

 

71

 

Контрольна робота. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія (ІІІ частина) (тестування).

 

Відомості із синтаксису й пунктуації

72

 

Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення.

 

73

 

Головне й залежне слово в словосполученні.

 

74–

75

 

Речення, його граматична основа (підмет і присудок).

 

76–

77

 

Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення).

 

78

 

Види речень за метою висловлення; за емоційним

забарвленням: окличні й неокличні (повторення).

 

79

 

Аудіозапис для шкільної радіогазети повідомлення, що містить окличні й неокличні речення.

 

80

 

Урок мовленнєвого розвитку. Особливості будови

розповіді та елементарного роздуму.

 

81

 

Пунктуаційна помилка та її умовне позначення

(практично).

 

82

 

Контрольний диктант.

 

83

 

Другорядні члени речення. Додаток.

 

84

 

Другорядні члени речення. Означення.

 

85

 

Другорядні члени речення. Обставина.

 

86

 

Тренувальні вправи на визначення другорядних членів речення.

 

 

87

 

Контрольна робота. Словосполучення. Речення, його граматична основа. Другорядні члени речення

(тестування).

 

88

 

Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і).

 

 

 

89

 

Урок мовленнєвого розвитку. Письмовий твір-роздум за колективно складеним планом у художньому стилі (орієнтовні теми: «Чому необхідно знати історію свого народу», «Чому потрібно знати звичаї свого народу»,

«Чого не можна купити за гроші», «Чому потрібно берегти природу»).

 

90

 

Кома між однорідними членами.

 

91

 

Урок мовленнєвого розвитку. Аналіз письмового твору.

 

92

 

Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами.

 


 

 

Двокрапка при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.

 

 

93

 

Урок мовленнєвого розвитку. Докладний усний переказ

художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму.

 

94

 

Тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.

 

95–

96

 

Уроки мовленнєвого розвитку. Контрольний письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення.

 

97

 

Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові

знаки при звертанні (повторення).

 

98

 

Урок мовленнєвого розвитку. Аналіз письмового переказу.

 

99

 

Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами та сполученнями слів (практично).

 

100

 

Виділення вставних слів на письмі комами.

 

 

101

 

Складання інформаційного повідомлення до шкільного веб-сайта про цікавий випадок із життя класу (з використанням вставних слів і словосполучень).

 

102

 

Урок мовленнєвого розвитку. Ділові папери. Оформлення

конверта (або адреси на поштовій листівці).

 

103

 

Урок мовленнєвого розвитку. Лист до рідної людини з використанням звертань та вставних слів.

 

104

 

Контрольна робота. Речення з однорідними членами. Звертання. Вставні слова та сполучення слів (тестування).

 

105

 

Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим

зв’язком.

 

106–

107

 

Кома між частинами складного речення, з’єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв’язком.

 

 

 

108–

109

 

Уроки мовленнєвого розвитку. Письмовий твір-роздум на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів, у художньому стилі за колективно складеним планом (орієнтовні теми:

«Чому людина має бути чемною», «Чому потрібно

захищати слабших», «Чому потрібно вивчати іноземну мову»).

 

110–

111

 

Пряма мова. Діалог. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою.

 

112

 

Урок мовленнєвого розвитку. Аналіз письмового твору.

 

113–

114

 

Діалог. Тире при діалозі.

 

115

 

Інсценування байки, текст якої містить діалог.

 

116

 

Контрольна робота. Складні речення. Пряма мова. Діалог

(тестування).

 

Повторення в кінці року

117

 

Лексикологія.

 


118

 

Будова слова й орфографія.

 

119

 

Фонетика й графіка.

 

120

 

Орфоепія й орфографія.

 

121

 

Синтаксис і пунктуація.

 

122

 

Підсумковий урок.