Українська література(7 клас)

 Українська  література

   7 клас

   (70 год, 2 год на тиждень)

Календарно-тематичне планування для 7-го класу складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська література: 5–9 класи. К.В.Таранік-Ткачук, М.П.Бондар, О.М.Івасюк, С.А.Кочерга, Л.І.Кавун, О.І.Неживий, Н.В.Михайлова, Р.В.Мовчан (керівник групи). – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017 р.).

Обов’язкова кількість видів контролю

 

 

І семестр

ІІ семестр

Контрольні роботи у формі:

3

3

· контрольного класного твору;

1

1

· інших завдань (тестів, відповідей на

2

2

запитання тощо)

 

 

Уроки мовленнєвого розвитку

2 (у+п)

2 (у+п)

Уроки позакласного читання

2

2

Уроки літератури рідного краю

2

2

Уроки виразного читання

1

1

Перевірка зошитів

4

5

 

І  с е м е с т р

 

Пор.

Дата

Зміст програмового матеріалу

Примітки

Вступ

 

1

 

Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником. Його особливість і значення.

Функції мистецтва.

 

Із пісенних скарбів

 

 

2

 

Жанрово-тематичне розмаїття пісень (суспільно-побутові: козацькі, чумацькі, кріпацькі, рекрутські та солдатські, бурлацькі, наймитські й заробітчанські тощо). Ідейно- художнє багатство їх. Висловлювання відомих людей про українські народні пісні.

ТЛ: суспільно-побутові пісні.

 

 

3–4

 

«Ой на горі та женці жнуть», «Стоїть явір над водою»,

«Гомін, гомін по діброві», «Ой у степу криниченька»

(2 пісні на вибір учителя). Трагізм і героїзм у козацьких і чумацьких піснях.

Вивчити напамʼять одну пісню (на вибір).


 

 

5

 

Коломийки. «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» –

«перли розсипаного намиста». Особливість жанру і його життєвість. Побудова, ритм коломийок. Гумор і любов до життя.

ТЛ: коломийки.

 

6

 

Урок мовленнєвого розвитку. Складання коломийок на тему шкільного життя (усно).

 

Про минулі часи

7

 

Іван Франко. Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. «Захар Беркут». Історична основа повісті.

ТЛ: історична повість.

 

 

8

 

Змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників у повісті. Образ тухольської громади; роль і місце кожного в суспільному житті.

 

9

 

Патріотична ідея у творі. Уславлення сміливості,

патріотизму, вірності в образах Максима і Мирослави.

 

 

10

 

Проблема вибору людини у вирішальній ситуації. Лідерські якості Захара Беркута. Характеристика образу Тугара Вовка.

 

11

 

Художні засоби, особливості мови повісті. Роль

діалектизмів у творі. Значення повісті.

 

12

 

Урок виразного читання. Читання прозового уривка з повісті «Захар Беркут».

 

 

13

 

Контрольна робота. Суспільно-побутові пісні. Коломийки. Іван Франко (розгорнуті відповіді на запитання).

 

14

 

Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю

письменників-земляків.

 

 

 

15

 

Тарас Шевченко. Життєпис поета (викуп з неволі, навчання в Петербурзькій академії мистецтв, збірка

«Кобзар»). Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий минало…»).

 

 

16

 

Ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності

(«Тополя»).

ТЛ: балада, метаморфоза.

 

 

 

17

 

«Заповіт (“Як умру, то поховайте…”)» − твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбутнє свого народу, віра в нього.

ТЛ: ідея.

 

Вивчити напам’ять.

18

 

Андрій Чайковський. Коротко про митця. «За сестрою».

 


 

 

Відтворення історичних подій із позицій гуманізму. Напружений динамічний сюжет повісті.

ТЛ: героїко-романтична повість, композиція.

 

 

19

 

Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. Родинні цінності й патріотизм у творі.

 

20

 

Благородство, відповідальність, мужність, вірність,

життєлюбство запорозьких козаків.

 

21

 

Використання в повісті фольклорних мотивів, засобів

(зокрема прийому гіперболізації).

 

22

 

Контрольна робота. Тарас Шевченко, Андрій Чайковський (тестування).

 

23

 

Урок позакласного читання. Адріан Кащенко. «Над

Кодацьким порогом».

 

 

24

 

Михайло Стельмах. Коротко про митця. Його поетичне сприйняття світу. «Гуси-лебеді летять» – автобіографічна повість про дитинство.

ТЛ: автобіографічний твір.

 

25

 

Звичаї, традиції українців. Єдність світу природи і світу дитячої душі. Образ гусей-лебедів.

 

26

 

Образ чутливого до краси Михайлика.

 

 

27

 

Характеристика інших образів (діда, батьків, подружки Люби). Мова повісті. Роль художніх засобів та елементів фольклору.

 

28

 

Урок мовленнєвого розвитку. Створення каліграм про природу.

 

29

 

Урок позакласного читання. Світ поезій Михайла

Стельмаха.

 

 

 

30

 

Контрольна робота. Письмовий твір на одну з тем:

«Шанобливе ставлення до природи у повісті “Гуси-лебеді летятьˮ», «Поетична розповідь про дитинство (за повістю “Гуси-лебеді летятьˮ», «Стародавні уявлення і вірування нашого народу у повісті “Гуси-лебеді летятьˮ».

 

31

 

Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю

письменників-земляків.

 

32

 

Повторення та узагальнення вивченого.

 

ІІ  с е м е с т р

 

«Ти знаєш, що ти – людина...»

 

33

 

Григір Тютюнник. Коротко про дитинство письменника. Повість «Климко». Автобіографічна основа твору. Доля дитини в часи воєнного лихоліття.

 

34

 

Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних.

 


 

35

 

Урок мовленнєвого розвитку. Усне переказування найбільш разючих епізодів із повісті з аргументацією свого вибору.

 

 

36

 

Ідея самопожертви. Характеристика образу Климка. Художні особливості твору.

ТЛ: художня деталь.

 

37

 

Урок позакласного читання. Григір Тютюнник. «Вогник

далеко в степу».

 

 

38

 

Олекса Стороженко. Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. Оповідання «Скарб», морально-етичні проблеми у творі.

 

 

39

 

Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер

оповідання.

 

 

40

 

Богдан Лепкий. Коротко про письменника. «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)». Актуальні морально- етичні питання у творі. Збереження загальнолюдських

цінностей.

 

41

 

Трагічна й комічна ситуації, роль їх у розкритті основної думки, моралі. Створення власного закінчення твору.

 

42

 

Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю

письменників-земляків.

 

43

 

Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив...».

 

 

44

 

Ідея зіткнення неповторності й буденності в «Кольорових

мишах». Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни.

 

Вивчити напам’ять одну поезію (на вибір).

 

45–

46

 

Ідея глибокого духовного наповнення людини – її

«крилатості», що виявляється індивідуально. Духовне багатство – найбільший скарб у житті («Чайка на крижині», «Крила»).

 

47

 

Контрольна робота. Григір Тютюнник, Олекса Стороженко, Богдан Лепкий, Ліна Костенко (розгорнуті

відповіді на запитання).

 

 

48

 

Василь Симоненко. Коротко про митця. «Лебеді

материнства». Фольклорна основа поезії. Символічний зміст образу лебедів.

 

Вивчити напам’ять одну поезію (на вибір).

 

49

 

Загальнолюдські цінності та ідеї у вірші «Ти знаєш, що ти

– людина…». Романтичний порив, прагнення пошуку, відкриттів і самовідкриттів у поезії «Гей, нові Колумби й Магеллани…».

50

 

Урок виразного читання. Конкурс на найкращого читця

поезій В. Симоненка.

 

51

 

Марина Павленко. Основні відомості про письменницю.

«Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських».

 


 

 

Казкове й реалістичне в повісті-казці, час теперішній і минулий у ній.

 

52

 

Роздуми про суть людського життя, моральний вибір

кожного.

 

53

 

Добро і зло в повісті, у сучасному світі та в людині. Образи дітей та дорослих, аналіз їхніх учинків.

 

54

 

Роль у творі художніх засобів. Символічне значення образів старовинної шафи та чарівних коралів.

 

 

 

Або

Степан Процюк. Коротко про письменника та його твори для дітей. «Аргонавти» третя історія Марійки та Костика. Роздуми про перше кохання, про суперництво і справжню дружбу.

 

 

 

Античний міф про аргонавтів – композиційний центр твору. Роль у творі вставної історії про хлопчика і

дівчинку, пісень, віщих снів, передчуття серця.

 

 

 

Докори сумління – найстрашніше покарання. Мрія в житті людини, пошуки істини, людина і гроші, доля заробітчанина – проблеми сучасного життя, розкриті через образи твору.

 

 

 

Символічне значення назви твору. Художні засоби в

ньому.

 

55

 

Урок позакласного читання. Степан Васильченко.

«Приблуда».

 

 

56

 

Любов Пономаренко. Коротко про письменницю. «Гер переможений». Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності.

ТЛ: новела.

 

57

 

Особливості художніх засобів новели (роль деталей, поєднання різних часових площин тощо).

 

 

58

 

Контрольна робота. Василь Симоненко, Марина Павленко (або Степан Процюк), Любов Пономаренко

(тестування).

 

«Ми – українці»

 

 

59

 

Олег Ольжич – поет національного героїзму. Проблема людської волі в поезії «Захочеш – і будеш…» (із циклу

«Незнаному воякові»). Заклик іти за велінням свого серця, жити повнокровним життям у вірші «Господь багатий нас благословив» (на вибір учителя).

 

 

60

 

Лицар духу українського народу Олена Теліга. Вірш

«Сучасникам» як моральний заповіт нащадкам. Ідея оптимізму і життєлюбства через художнє слово в поезії

«Радість» (на вибір учителя).

61

 

Олександр Гаврош. Коротко про письменника.

«Неймовірні пригоди Івана Сили».

 


 

 

Повість про пригоди українського силача, що став чемпіоном Європи з кількох видів спорту, об’їздив півсвіту, здобувши безліч перемог.

 

62

 

Іван Сила (Іван Фірцак) – утілення непереможного духу

українського народу, його доброти й щирості.

 

63

 

Морально-етична проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність.

 

64

 

Урок мовленнєвого розвитку. Створення власної історії з головним героєм повісті Іваном Силою (письмово).

 

 

65

 

Андрій Малишко. Відомий український поет і його пісні,

що стали народними. Оспівування любові до матері, її щирих почуттів до своєї дитини («Пісня про рушник»).

 

 

 

 

 

Вивчити напам’ять одну поезію (на вибір).

66

 

Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності у вірші

«Чому, сказати, й сам не знаю...».

67

 

Художні засоби донесення до читача ідей патріотизму,

гуманізму, історичної пам’яті. Ліризм поезій А. Малишка.

 

 

Або

Володимир Івасюк. Відомий український поет і композитор. «Червона рута» – одна з найвідоміших українських пісень у світі.

 

 

«Я піду в далекі гори», «Балада про мальви». Важливість

відродження і вивчення оригінальної творчості в наш час.

 

 

«Водограй». Значення пісенної спадщини українських поетів.

 

 

68

 

Контрольна робота. Письмовий твір на одну з тем: «Ідея патріотичного оптимізму та життєлюбства у творах Олега Ольжича й Олени Теліги», «Богатир Карпат Іван Сила»,

«Пісенно-поетична творчість Андрія Малишка

(Володимира Івасюка)».

 

69

 

Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків.

 

70

 

Підсумковий урок. Бесіда про твори, що вивчалися

впродовж року й викликали найбільше зацікавлення.

 


Немає коментарів:

Дописати коментар