Українська література
7 клас
(70 год, 2 год на тиждень)
Календарно-тематичне планування
для 7-го класу складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних
закладів. Українська література: 5–9 класи. К.В.Таранік-Ткачук, М.П.Бондар,
О.М.Івасюк, С.А.Кочерга, Л.І.Кавун, О.І.Неживий, Н.В.Михайлова, Р.В.Мовчан
(керівник групи). – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від
07.06.2017 р.).
Обов’язкова кількість видів
контролю
|
І семестр |
ІІ семестр |
Контрольні роботи у
формі: |
3 |
3 |
· контрольного класного твору; |
1 |
1 |
· інших завдань (тестів, відповідей на |
2 |
2 |
запитання тощо) |
|
|
Уроки
мовленнєвого розвитку |
2
(у+п) |
2
(у+п) |
Уроки позакласного читання |
2 |
2 |
Уроки літератури рідного краю |
2 |
2 |
Уроки виразного читання |
1 |
1 |
Перевірка зошитів |
4 |
5 |
І
с е м е с т р
Пор. № |
Дата |
Зміст програмового матеріалу |
Примітки |
Вступ |
|||
1 |
|
Художній
твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником. Його особливість і значення. Функції мистецтва. |
|
Із
пісенних скарбів |
|||
2 |
|
Жанрово-тематичне
розмаїття пісень (суспільно-побутові: козацькі, чумацькі, кріпацькі,
рекрутські та солдатські, бурлацькі, наймитські й заробітчанські тощо). Ідейно- художнє багатство їх. Висловлювання відомих
людей про українські народні пісні. ТЛ: суспільно-побутові
пісні. |
|
3–4 |
|
«Ой на горі та женці
жнуть», «Стоїть явір над водою», «Гомін, гомін по
діброві», «Ой у степу криниченька» (2 пісні на вибір учителя). Трагізм і героїзм у козацьких і чумацьких піснях. |
Вивчити напамʼять одну пісню (на вибір). |
5 |
|
Коломийки. «Дозвілля
молоді», «Жартівливі коломийки» – «перли розсипаного намиста». Особливість жанру і його
життєвість. Побудова, ритм коломийок. Гумор і любов до життя. ТЛ: коломийки. |
|
6 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Складання коломийок на тему шкільного життя (усно). |
|
Про
минулі часи |
|||
7 |
|
Іван Франко. Короткі відомості про митця і його
багатогранну творчість. «Захар Беркут». Історична основа повісті. ТЛ: історична
повість. |
|
8 |
|
Змалювання героїчної
боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників у повісті.
Образ тухольської громади; роль і місце кожного в суспільному житті. |
|
9 |
|
Патріотична ідея у
творі. Уславлення сміливості, патріотизму, вірності в образах Максима
і Мирослави. |
|
10 |
|
Проблема вибору
людини у вирішальній ситуації. Лідерські якості Захара Беркута.
Характеристика образу Тугара Вовка. |
|
11 |
|
Художні засоби,
особливості мови повісті. Роль діалектизмів у творі.
Значення повісті. |
|
12 |
|
Урок виразного читання. Читання прозового уривка з повісті «Захар Беркут». |
|
13 |
|
Контрольна робота. Суспільно-побутові пісні. Коломийки. Іван Франко (розгорнуті відповіді на запитання). |
|
14 |
|
Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків. |
|
15 |
|
Тарас
Шевченко. Життєпис поета (викуп з неволі, навчання в Петербурзькій академії
мистецтв, збірка «Кобзар»). Мотив
усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану
незахищеної дитячої душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий
минало…»). |
|
16 |
|
Ідея незнищенності
справжнього кохання, краси, вірності («Тополя»). ТЛ: балада, метаморфоза. |
|
17 |
|
«Заповіт
(“Як умру, то поховайте…”)» − твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє.
Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе
майбутнє свого народу, віра в нього. ТЛ: ідея. |
Вивчити
напам’ять. |
18 |
|
Андрій Чайковський.
Коротко про митця. «За сестрою». |
|
|
|
Відтворення
історичних подій із позицій гуманізму. Напружений динамічний сюжет повісті. ТЛ: героїко-романтична
повість, композиція. |
|
19 |
|
Образ Павлуся як
утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. Родинні цінності й патріотизм у творі. |
|
20 |
|
Благородство,
відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків. |
|
21 |
|
Використання в
повісті фольклорних мотивів, засобів (зокрема прийому
гіперболізації). |
|
22 |
|
Контрольна робота. Тарас Шевченко, Андрій Чайковський (тестування). |
|
23 |
|
Урок позакласного читання. Адріан Кащенко. «Над Кодацьким порогом». |
|
24 |
|
Михайло Стельмах. Коротко
про митця. Його поетичне сприйняття світу. «Гуси-лебеді летять» –
автобіографічна повість про дитинство. ТЛ: автобіографічний твір. |
|
25 |
|
Звичаї, традиції
українців. Єдність світу природи і світу дитячої душі. Образ гусей-лебедів. |
|
26 |
|
Образ чутливого до
краси Михайлика. |
|
27 |
|
Характеристика інших
образів (діда, батьків, подружки Люби). Мова повісті. Роль художніх засобів
та елементів фольклору. |
|
28 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Створення каліграм про природу. |
|
29 |
|
Урок позакласного читання. Світ поезій Михайла Стельмаха. |
|
30 |
|
Контрольна робота. Письмовий твір на одну з тем: «Шанобливе ставлення
до природи у повісті “Гуси-лебеді летятьˮ», «Поетична розповідь про дитинство (за
повістю “Гуси-лебеді летятьˮ», «Стародавні уявлення і вірування
нашого народу у повісті “Гуси-лебеді летятьˮ». |
|
31 |
|
Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків. |
|
32 |
|
Повторення та
узагальнення вивченого. |
|
ІІ с е м е с т р
«Ти знаєш, що ти – людина...» |
|||
33 |
|
Григір Тютюнник.
Коротко про дитинство письменника. Повість «Климко». Автобіографічна основа
твору. Доля дитини в часи воєнного лихоліття. |
|
34 |
|
Морально-етичні уроки
доброти, чуйності, турботи про рідних. |
|
35 |
|
Урок
мовленнєвого розвитку. Усне переказування
найбільш разючих епізодів із повісті з аргументацією свого вибору. |
|
36 |
|
Ідея самопожертви. Характеристика образу Климка.
Художні особливості твору. ТЛ: художня
деталь. |
|
37 |
|
Урок позакласного читання. Григір Тютюнник. «Вогник далеко в степу». |
|
38 |
|
Олекса Стороженко.
Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. Оповідання «Скарб»,
морально-етичні проблеми у творі. |
|
39 |
|
Гумористичне, викривальне зображення головного героя.
Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання. |
|
40 |
|
Богдан
Лепкий. Коротко про письменника. «Мишка (Казка для дітей: для малих і
великих)». Актуальні морально- етичні питання у
творі. Збереження загальнолюдських цінностей. |
|
41 |
|
Трагічна й комічна ситуації, роль їх у
розкритті основної думки, моралі. Створення
власного закінчення твору. |
|
42 |
|
Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків. |
|
43 |
|
Ліна Костенко.
Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив...». |
|
44 |
|
Ідея зіткнення
неповторності й буденності в «Кольорових мишах». Умовна,
вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни. |
Вивчити
напам’ять одну поезію (на вибір). |
45– 46 |
|
Ідея глибокого
духовного наповнення людини – її «крилатості», що
виявляється індивідуально. Духовне багатство – найбільший скарб у житті
(«Чайка на крижині», «Крила»). |
|
47 |
|
Контрольна робота. Григір Тютюнник, Олекса Стороженко, Богдан Лепкий, Ліна
Костенко (розгорнуті відповіді на запитання). |
|
48 |
|
Василь Симоненко.
Коротко про митця. «Лебеді материнства».
Фольклорна основа поезії. Символічний зміст
образу лебедів. |
Вивчити
напам’ять одну поезію (на вибір). |
49 |
|
Загальнолюдські
цінності та ідеї у вірші «Ти знаєш, що ти – людина…».
Романтичний порив, прагнення пошуку, відкриттів і самовідкриттів у поезії
«Гей, нові Колумби й Магеллани…». |
|
50 |
|
Урок виразного читання. Конкурс на найкращого читця поезій В. Симоненка. |
|
51 |
|
Марина Павленко.
Основні відомості про письменницю. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду
Кулаківських». |
|
|
|
Казкове
й реалістичне в повісті-казці, час теперішній і минулий у ній. |
|
52 |
|
Роздуми про суть
людського життя, моральний вибір кожного. |
|
53 |
|
Добро і зло в
повісті, у сучасному світі та в людині. Образи дітей та дорослих, аналіз
їхніх учинків. |
|
54 |
|
Роль у творі художніх
засобів. Символічне значення образів старовинної шафи та чарівних коралів. |
|
|
|
Або Степан
Процюк. Коротко про письменника та його твори для дітей. «Аргонавти» – третя історія Марійки та Костика. Роздуми про перше кохання, про суперництво і справжню дружбу. |
|
|
|
Античний
міф про аргонавтів – композиційний центр твору. Роль у творі вставної історії
про хлопчика і дівчинку, пісень,
віщих снів, передчуття серця. |
|
|
|
Докори сумління – найстрашніше
покарання. Мрія в житті людини, пошуки істини, людина і гроші, доля
заробітчанина – проблеми сучасного життя, розкриті через образи твору. |
|
|
|
Символічне значення
назви твору. Художні засоби в ньому. |
|
55 |
|
Урок позакласного читання. Степан Васильченко. «Приблуда». |
|
56 |
|
Любов Пономаренко. Коротко
про письменницю. «Гер переможений». Загальнолюдська ідея гуманізму й
толерантності. ТЛ: новела. |
|
57 |
|
Особливості художніх
засобів новели (роль деталей, поєднання різних часових площин тощо). |
|
58 |
|
Контрольна робота. Василь Симоненко, Марина Павленко (або Степан Процюк),
Любов Пономаренко (тестування). |
|
«Ми
– українці» |
|||
59 |
|
Олег Ольжич – поет національного героїзму. Проблема
людської волі в поезії «Захочеш – і будеш…» (із циклу «Незнаному
воякові»). Заклик іти за велінням свого серця, жити повнокровним життям у
вірші «Господь багатий нас благословив» (на
вибір учителя). |
|
60 |
|
Лицар духу
українського народу Олена Теліга. Вірш «Сучасникам» як моральний заповіт нащадкам. Ідея
оптимізму і життєлюбства через художнє слово в поезії «Радість» (на вибір учителя). |
|
61 |
|
Олександр Гаврош.
Коротко про письменника. «Неймовірні пригоди Івана Сили». |
|
|
|
Повість
про пригоди українського силача, що став чемпіоном Європи з кількох видів
спорту, об’їздив півсвіту, здобувши безліч перемог. |
|
62 |
|
Іван Сила (Іван
Фірцак) – утілення непереможного духу українського народу,
його доброти й щирості. |
|
63 |
|
Морально-етична
проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і
підступність. |
|
64 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Створення власної історії з головним героєм повісті
Іваном Силою (письмово). |
|
65 |
|
Андрій Малишко.
Відомий український поет і його пісні, що стали народними. Оспівування любові до матері, її щирих почуттів до
своєї дитини («Пісня про рушник»). |
Вивчити
напам’ять одну поезію (на вибір). |
66 |
|
Патріотичні почуття,
найвищі духовні цінності у вірші «Чому, сказати, й сам
не знаю...». |
|
67 |
|
Художні засоби
донесення до читача ідей патріотизму, гуманізму, історичної пам’яті. Ліризм
поезій А. Малишка. |
|
|
|
Або Володимир Івасюк.
Відомий український поет і композитор. «Червона рута» – одна з найвідоміших
українських пісень у світі. |
|
|
|
«Я піду в далекі
гори», «Балада про мальви». Важливість відродження і
вивчення оригінальної творчості в наш час. |
|
|
|
«Водограй». Значення
пісенної спадщини українських поетів. |
|
68 |
|
Контрольна робота. Письмовий твір на одну з тем: «Ідея патріотичного
оптимізму та життєлюбства у творах Олега Ольжича й Олени Теліги», «Богатир
Карпат Іван Сила», «Пісенно-поетична творчість Андрія Малишка (Володимира
Івасюка)». |
|
69 |
|
Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків. |
|
70 |
|
Підсумковий урок.
Бесіда про твори, що вивчалися впродовж року й
викликали найбільше зацікавлення. |
|
Немає коментарів:
Дописати коментар