Класний керівник.З досвіду роботи

 

Класний керівник
(фото2015р.)
  9  класу
З досвіду роботи

Клецько Тетяни Миколаївни

«Ти можеш!» — повинен нагадувати вчитель учневі.
«Він може!» — повинен нагадувати колектив.
«Я можу!» — повинен повірити в себе учень.

   
В. Шаталов

Кожна історична епоха висуває вимоги до виховання та навчання молоді, створює певний позитивний педагогічний досвід. Державотворення, що відбувається в сучасній Україні, потребує нової педагогіки. Це актуальна проблема, бо, від того, які виховні системи будуть запроваджуватись у навчально-виховній системі, які орієнтири в формуванні та становленні особистості будуть прийняті, залежатиме майбутнє України.Культура поведінки - одна із необхідних рис сучасної людини. Морально-етичне виховання в школі здійснюється в процесі безпосередньої участі учнів у шкільних  виховних заходах,  як класних,  так і позакласних . Виховання культури поведінки учня є невід’ємною складовою розвитку особистості дитини, її світоглядної позиції на основі прилучення до національно-культурних надбань українського народу. Ми живемо у неспокійний час – час великих роздумів, сподівань. Сьогодні необхідно мислити і працювати по-новому, по-новому будувати процес освіти та виховання.

У виховній роботі зі своїми учнями я керуюся  Основними орієнтирами виховання ,  Національною програмою "Діти України”, Законом України "Про повну середню освіту”, нормативними документами, наказами, розпорядженнями Президента України, Міністерства освіти , науки , культури та спорту України , обласного управління та районного відділу освіти.На допомогу приходить досвід відомих учених : Я.А.Каменського, В.О.Сухомлинського, К.Д.Ушинського, А.С.Макаренка, О.Я.Савченко, С.Русової, К.Г.Теплякової та багатьох інших.

Робота класного керівника – це робота з класним колективом та батьками учнів. Одна з провідних цілей, які  ставлю перед собою – розвиток особистості та колективу, тобто комфортне самопочуття кожної дитини в класі, рівні можливості для розвитку та самопізнання, створення позитивного психологічного клімату. У 7 класі 6 учнів, з них 4 дівчинки і 2 хлопці.  Головне завдання бачу в тому, щоб достукатися до найпотаємніших куточків дитячої душі, допомогти кожній дитині повірити в себе.      

 

  Твердо дотримуюся заповідей вихователя:   

   - не виховувати у поганому настрої («спокій, тільки спокій»);

   - визначити, чого хочеш для дитини, дізнатися, що вона думає із цього        приводу;

   - надавати  самостійність у вирішенні питань та проблем ;

   - не підказувати готового рішення, а показувати можливі шляхи до нього;

   - не пропустити перший успіх дитини;

   - робити своєчасні зауваження;

   - оцінювати вчинок, а не особу.

Проблема над якою я працюю «Виховання розвиненої високоморальної особистості».

Основні завдання та напрямки виховної роботи:

 1. На основі результатів діагностики допомагати учням у пізнанні власного характеру, у боротьбі зі своїми негативними рисами, у вихованні позитивних якостей.

2. Виховання в учнів позитивних рис характеру: волі, чесності, самокритичності, альтруїзму, поваги до старших, взаємодопомоги, гідності, принциповості.

3. Сприяння виробленню в учнів на основі загальнолюдських цінностей норм етики моральної самооцінки, формування їх моральних переконань.

4. Формування вмінь та навичок використовувати досягнення мистецтва для пізнання природи, життя людей, самого себе, прищеплювати бажання берегти і примножувати оточуючу красу.

5. Праця над підвищенням самостійності учнівського самоврядування в плануванні, організації і аналізі повсякденної діяльності.

Виховна робота у нашому класі – цікава та різноманітна, поєднує в собі традиційні форми та методи роботи класного керівника (години спілкування, класні збори, свята, операції, виставки-конкурси, виставки творчих робіт, трудові десанти, відверті розмови, інтелектуальні ігри, турніри) та нетрадиційні (тренінги, калейдоскопи, анкети думок, колажі, пошукові ігри, акції, художні галереї та ін.).

Свою роботу з класом завжди розпочинаю з вивчення сімї, індивідуальних особливостей кожного учня, веду зошит педагогічних спостережень. Мене цікавить не лише питання навчання та ставлення до нього, а й рівень вихованості учня, його розуміння життя, ставлення до своїх батьків, друзів, бо успіх виховної роботи класного керівника багато в чому залежить від глибокого проникнення у внутрішній світ дітей, від розуміння їхніх переживань та мотивів поведінки. Тому вивчити, чим живе учень, які його інтереси й нахили, особливості волі й риси характеру, - це означає знайти правильний шлях до серця, використати найдоцільніші методи педагогічного впливу. І, знаючи особливості учнів, їх інтереси, рівень вихованості, мені легше скласти цілеспрямований і дієвий план виховної роботи з класом.У деяких  сім’ях спостерігається негативне відношення до школи.Багаторічний досвід роботи дозволяє мені зробити висновок, що саме співпраця класний керівник – учень – батьки дає конструктивне спілкування та ефективне виховання.

Найпоширеніший вид виховної роботи в класі (як співпраці) – виховні години з елементами тренінгу для учнів та збори з елементами тренінгу – для батьків.Виховні години спрямовані на пізнання себе, своєї психіки, своїх сильних та слабких рис, моральних якостей та розвиток позитивного самовідношення:

§        «Любов до ближнього – джерело величі людини»,

§        «Конфлікти та їх подолання »,

§        «1 жовтня – День людей похилого віку»,

§        «Можна і не можна» (профілактика шкідливих звичок),

§        «Пізнай себе. Я і моральні якості»,

§        «Пізнай себе. Я і мій характер»,

§        «Пізнай себе. Я і мій темперамент»,

§        «Пізнай себе. Що допомагає мені добре навчатися»,

§        «Пізнай себе. Я і мої емоції».

Батьківські збори з елементами тренінгу:

§        «Для кого навчається Ваша дитина»,

§        «Батько: годувальник чи вихователь?»

§        «Сім’я та виховний стиль»,

§        «Чи друзі Ви для своїх дітей»,

§        «Чи добре я знаю свою дитину».

Ще у 5 класі відбувся зародок майбутніх досягнень колективу. Було проведено декілька зборів учнів класу, на яких разом було вирішено:

- відповідальність за всі справи у класі була колективною, а не тільки класного керівника;

- клас повинен стати єдиним колективом;

- у кожного має бути конкретне доручення;

- у колективі повинні бути дисципліна, порядок, організованість.

Свою роботу я розпочинала із колективних творчих справ , що сприяли розвитку колективістських, демократичних основ життя, самостійності та ініціативи дітей, згуртуванню колективу. І головним правилом було: більше самостійності учням. А також прийняття дитини як особистості, визнання її індивідуальної своєрідності, її права на виявлення свого «Я» на тому рівні розвитку, якого вона досягла у своєму
житті.
 Розвиток учнівського колективу в такому напрямку виховної роботи будую на принципах співробітництва й співтворчості. Саме  становлення і розвиток демократичних  стосунків між вчителем і учнями мають продовження у наступних класах. Виходячи з мети та завдань, у класі було організоване таке виховне середовище, яке надає учню можливість вибору різних видів занять і творчої діяльності, які відповідають особистим потребам. У процесі різноманітної діяльності відбувалося згуртування дитячого колективу.
Наступний період у виховній  роботі у  класі  був спрямований на розкриття та реалізацію учнівської творчості в контексті формування відповідального ставлення до своїх обов’язків; було продовжено роботу щодо виховання активної життєвої позиції та лідерських якостей через  учнівське самоврядування в класі; сприяння тому, щоб зміст та форми колективної творчої діяльності допомагали кожному знайти себе, самовизначитися. Згуртуванню учнів класу в єдиний дружній колектив сприяє робота з організації учнівського самоврядування.

Стало доброю традицією відмічати в колективі наші маленькі , але такі важливі для нашого життя свята : Дні  народження , Новий рік , Свято 8 Березня, День українського козацтва, День захисника України та День Збройних Сил України .Завжди намагаємось внести особливу родзинку   у ці дні , вигадати цікаві конкурси та щиро радіємо нагоді зібратися разом . Дуже важливо для класного керівника  створити особливу атмосферу в цей час , адже саме шкільні роки , з їх перемогами та поразками , з їх маленькими радощами будуть разом з  дітьми все подальше життя .

У становленні та розвитку учнів спираюсь на допомогу батьків. Батьківський комітет працює разом із класним керівником, бере участь в організації класних та позакласних заходів, також співпрацюємо зі шкільним комітетом та адміністрацією школи. Найбільш ефективною є допомога батьківського комітету в оновленні та поповненні матеріально-технічної бази класу. У роботі з батьками використовую колективні та індивідуальні бесіди, зустрічі за «круглим столом», тренінги. Під час проведення батьківського лекторію  знайомлю батьків з новинками педагогічної літератури з проблем родинної та батьківської педагогіки, моделюю педагогічні ситуації, які допомогли б батькам розв'язувати родинні конфлікти та краще розуміти свою дитину , її вчинки .

Як класний керівник у роботі з батьками  я визначила для себе  декілька важливих принципів, яких дотримуюся у своїй роботі:

--створити єдиний колектив учнів, батьків і вчителів, об’єднаний спільною метою й відповідальністю, діючий на демократичних та гуманістичних принципах;

прияти виробленню у батьків уявлень про єдність і цілісність виховного процесу в сім'ї та класі;

-сприяти засвоєнню батьками навичок аналізу дитячих вчинків, розуміння їх мотивації.

Тож аналізуючи свою роботу хочу зазначити, що першочерговим завданням педагога в сучасних умовах є необхідність сформувати і виховати в кожному учневі, в кожній учениці, перш за все, сильну особистість з ясно вираженим власним “Я”, здатною обґрунтовано обстоювати власну життєву позицію.  А учнівське самоврядування передбачає самовдосконалення особистості, набуття необхідних для самостійної і творчої побудови свого життя якостей: інтелектуальних, емоційно-вольових та морально-психологічних. Кращий педагогічний досвід  класного керівника — це результат творчої діяльності педагога з елементами новизни, спрямований на виконання актуальних завдань виховання в контексті виховних систем школи.

(фото2020р.)



Немає коментарів:

Дописати коментар